Uiteraard heeft VVD Lisse met teleurstelling en verontwaardiging kennisgenomen van het afhaken van Provincie Noord-Holland in het project ‘Duinpolderweg’. Maar daar staat tegenover dat het volgens ons nieuwe kansen biedt. Kansen om de bereikbaarheid van het noordelijk deel van de Bollenstreek zelfs beter te maken dan in het oorspronkelijke plan.
Tientallen jaren aan onderzoek, bestuurlijk overleg, grote financiële bijdragen en inspanningen van velen hebben er begin 2019 toe geleid dat er een akkoord lag voor enkele infrastructurele oost-westverbindingen om de bereikbaarheid in de Bollenstreek te verbeteren. Belangrijk partner in dit geheel, Provincie Noord-Holland, heeft in haar nieuwe bestuurlijke samenstelling echter besloten zich terug te trekken en slechts te investeren in een verbreding van de Bennebroekerweg en het verbeteren van de infrastructuur voor de fiets en openbaar vervoer. Hiermee werd ook de stekker gehaald uit het voor Lisse en Lisserbroek interessante voornemen een extra ontsluitingsweg aan te leggen door de Rooversboekpolder, tussen 2e Poellaan en de A44.
Maar laten we hier niet te lang over treuren en kijken naar wat er dan wel haalbaar lijkt. Want zowel de Provincie Zuid-Holland als Holland Rijnland hebben geld liggen om significante infrastructurele verbeteringen in de Bollenstreek te realiseren.
Wij zien mogelijkheden bij de N207, die eerder vanaf de A4 tot de brug over de ringvaart werd verbreed naar vier banen. Ons voorstel is de brug te verbreden (of te vervangen) en de N207 tot de N206 als vierbaansweg door te trekken. Bij voorkeur (grotendeels) ondertunneld. Dit kan tot grote verbeteringen leiden aan de noordkant van Lisse, zeker in de periode van Keukenhof. Daarnaast ontstaat er via de N206/N207 een goede ontsluiting vanuit Noordwijk en Noordwijkerhout naar de A4/A44.
Verder behoeft de verbinding over de ringvaart tussen Lisse en Lisserbroek verbetering, zeker wanneer Noord-Holland het voornemen doorzet flink te gaan bouwen aan de andere kant van de ringvaart. Misschien ligt er de oplossing de nieuwe HOV-brug bij het Fioretticollege ook inzetbaar te maken voor ander verkeer dan de HOV-bus en de fiets. Ook aan de zuidkant bij Teylingen zijn er verbeteringen noodzakelijk en te onderzoeken.
Dus interessante kansen zijn er, niet te lang dralen en voortvarend aan de slag!