Wonen en verkeer 2
Woongenot en rustige wegen, hoe dan?
Tegelijkertijd zitten we met een krappe woningmarkt. De grote steden om ons heen zijn niet ver weg en zorgen ook hier voor prijsstijgingen. Hillegommers hebben huizen nodig, maar geen stadse taferelen. We zijn zuinig op onze open velden. Maar daar waar het wel kan is het noodzaak om door te pakken. We moeten flexibel omgaan met (her)bestemming van kantoor/bedrijfsbestemming naar wonen. Er liggen briljante bedrijfsterreinen die roepen om woonbestemming.
Dit zijn echt kansen. Hergebruik de grond en benut dit voor woningbouw. Waarbij in de Hoofdstraat en directe omgeving, de commerciƫle belangen voor gaan. Het winkelaanbod en de horeca moeten een gezellige, aantrekkelijke dorpskern blijven.
Logischerwijs zou je veel seniorenwoningen moeten bouwen. Dat trekt de hele woningmarkt vlot. Senioren vertrekken uit gezinswoningen, jonge gezinnen verhuizen en appartementen komen vrij voor starters. Maar in deze markt is er behoefte aan meer woningen. Dat betekent voor iedereen bouwen, waar het kan.
Wat mij betreft gaan we ook de lucht in naar maximaal 5 a 6 verdiepingen met appartementen. De grond is schaars en moet optimaal benut worden. Een gezond dorp heeft kleine en grote woningen nodig van alle prijsklassen.
En over dit alles hangt het thema duurzaamheid. Laten we dit bij ieder project meenemen. Bij woningbouw is het aardig doorgedrongen. Er wordt nu gasloos gebouwd met zoveel mogelijke zonnepanelen. Maar ook bij verkeer zijn er mogelijkheden. Bijvoorbeeld zonnepanelen naast doorgaanswegen.
Kortom veel te doen!