Nieuwjaarsbijeenkomst VVD Hillegom Lisse 2020

Dames en heren,

Hartelijk welkom in 2020. Fijn dat u bent gekomen om de beste wensen naar elkaar over te brengen en elkaar, Hillegommers en Lissers wat beter te leren kennen.

Er is veel onrust in ons land. Steekpartijen, brandstichting, intimidaties, bombrieven, verbaal geweld, noem maar op, het wekt een constante stroom van angst en onzekerheden op. Het extreme lijkt wel het nieuwe normaal te worden. Zoekend naar zekerheid, graven mensen zich gelijk in. Dat maakt een open gesprek vaak onmogelijk.

Wie twijfelt over de toekomst, idealiseert het verleden. In de politiek zien we dat ook in alle hevigheid terugkomen. Polarisatie is mode. De enorme politieke versplintering lijkt een gegeven. Ongeloofwaardig in mijn ogen. We hebben in ons land inmiddels meer dan 80 politiek partijen, regeren wordt zo bijna onmogelijk gemaakt. De democratie slaat door. Laten we 2020 het jaar van de verbinding maken. Wij VVD Hillegom-Lisse hebben alvast het goede voorbeeld gegeven.

Natuurlijk mogen we niet bagatelliseren dat ook binnen onze dorpen zorgen leven. Zorgen die te maken hebben met het basale van ons bestaan; kan ik straks nog de zorgpremie en de eigen bijdrage betalen. Als mijn gezondheid minder wordt, heb ik dan nog mantelzorger om mij heen? Kan ik nog rekenen op mijn pensioenuitkering? Grote groepen mensen, ook in onze dorpen, die meer en meer gebruik maken van de voedselbank en de toenemende tweedeling in de samenleving aan den lijve ervaren. Of de angst dat grote groepen vergunninghouders uit een vreemd land onze posities innemen. Denk aan werk en wonen.

Laten we op zoek gaan naar de juiste boodschap om de kiezers aan ons te binden.

·       Niet inspelen op de angsten van de burgers en tegenstrijdigheden aanwakkeren;

·       Niet alleen zenden maar juist luisteren naar wat er speelt;

·       Op zoek gaan naar gemeenschappelijke belangen;

·       Waar halen we geld vandaan voor verduurzaming?

·       Hoe om te gaan met de gemeentelijke belastingen?

·       De portemonnee van de burgers is niet onuitputtelijk;

·       Er komt een einde aan de rek in de samenleving;

·       Door het gesprek aan te gaan met de zgn. boze of vergeten burgers, door naar hem of haar te luisteren. Stap in de leefwereld waar de kiezers dagelijks mee te maken hebben en laten we van daar uit de verbinding aan gaan.

Laten we de burgers het vertrouwen in de politiek terug te geven. Dat vertrouwen begint met transparantie. Onze mooie dorpen zijn dat vertrouwen meer dan waard. Doe mee, denk mee, want voor je het weet zijn we weer een verkiezingsprogramma aan het schrijven.

Ik wil graag eindigen met oprechte dank uit te spreken naar de fracties van Hillegom en Lisse die afgelopen jaar met tomeloze inzet de belangen van onze partij hebben verdedigd. En natuurlijk veel succes toewensen voor 2020.

Tot slot wil ik graag het glas heffen en toosten op u en allen die u liefheeft, een gelukkig 2020, een goede gezondheid en veel succes.

Proost!!!