SUEZ scheidt ons afval (Lisse)

Vrijdag 17 januari bezocht een deel van de gemeenteraad eindelijk afvalverwerker SUEZ in Rotterdam. De wethouder had ik driekwart jaar geleden al hierom gevraagd, en een besluit over afvalinzameling hebben we ook al lang genomen, maar goed, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Bij SUEZ-Rotterdam komt ons PBD-afval (Plastic Blik Drinkpakken) binnen en dat proberen ze dan te scheiden.

Ze doen dat middels grote ronddraaiende trommels met verschillende gaten, middels schuddende apparaten, met magneten, met scanners en gerichte luchtstromen enz. Het zit slim in elkaar en het is indrukwekkend om te zien, maar omdat het hele proces zo verschrikkelijk snel gaat (afval op lopende banden schiet je aan alle kanten voorbij) kun je zelf lastig inschatten hoe goed dit allemaal lukt, temeer omdat we het eindresultaat en de laatste handmatige controle niet te zien kregen. Afgaande op de cijfers lukt ze dit overigens prima: 85% van het PBD afval wat bij SUEZ binnenkomt wordt gerecycled, de overige 15% is restafval en dat wordt verbrand.

Gelijk maar even een paar fabeltjes uit de wereld helpen:

·       Uw PBD-afval komt niet op een grote hoop met andere soorten afval terecht.

·       Uw afval PBD afval wordt niet verbrand.

·       Al het afval bij elkaar gooien en het dan scheiden kan maar op een paar plekken in Nederland en levert slechtere resultaten op dan scheiden nadat u heeft gesorteerd.

Scheidt Tips:

·       Zorg dat uw verpakkingen leeg zijn.

·       Stop geen verpakkingen in elkaar.

·       Koop je het in de supermarkt en gebruik je het in de badkamer of keuken, dan mag het afval bijna altijd bij het PBD. Blijf wel logisch nadenken; chemisch-afval, medisch-afval en spuitbussen die onder druk staan zijn natuurlijk uitzonderingen.

Onze rondleider gaf ons veel informatie en stof tot nadenken, zoals:

·       Overvoer de mensen niet met informatie en instructies maar neem een lege chipszak tussen het PBD voor lief (hoort eigenlijk niet).

·       Focus niet op de 5% van de mensen die commentaar hebben op de systematiek en toch niet mee doen.

·       De Vang-doelstelling (100 kg. Restafval per inwoner per jaar) is niet heilig. Wij hebben liever 125 kg. restafval en schonere afvalstromen.

·       Wanneer mensen moeten gaan betalen voor restafval, zie je de vervuiling in het PBD-afval toenemen.

·       PBD wordt ingezameld in zakken, huis-containers of centrale containers. PBD in zakken is het best gescheiden, dan het PBD in huis-containers en tussen het PBD in centrale-containers zit de meeste vervuiling.

Nu hebben we in Lisse onlangs besloten dat u niet meer per restafvalzak hoeft te betalen (VVD, CDA, SGP-CU waren voor, NL, D´66, PVDA waren tegen), dit zorgde in de Lissese politiek voor nogal wat verdeeldheid. U zult dus begrijpen dat bovenstaande informatie door verschillende politici, verschillend werd uitgelegd. Zo was het argument om niet te luisteren naar de 5% mensen die commentaar hebben en toch niet meedoen, natuurlijk koren op de molen voor de tegenstemmers. De voorstemmers hechtten vooral waarde aan de informatie dat schone afvalstromen belangrijk zijn en de Vang-doelstelling niet heilig is. En dat de vervuiling van PBD-afval toeneemt als men moet betalen voor restafval.

Zo ziet u maar weer: politici horen hetzelfde maar onthouden wat anders!