Politiek café met grote belangstelling

© Yvonne Fotografie

Het 18 februari door VVD Hillegom gehouden politiek café kende een grote belangstelling. De aanwezigheid van gastspreker Floor Vermeulen (VVD), gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, verklaart echter veel. Tot zijn portefeuille behoort het omstreden project Duinpolderweg. Enkele protesterende inwoners waren met spandoeken in harde wind voor locatie Villa Flora aanwezig.

Voordat het voortslepende onderwerp echter aan de orde werd gesteld gaf Vermeulen een inkijkje in zijn politieke loopbaan bij de provincie. Na acht jaar voor de VVD-fractievoorzitter geweest te zijn in Provinciale Staten is hij nu ruim vier jaar gedeputeerde. Onderwerpen als infrastructuur en Verkeer en Vervoer vallen onder zijn verantwoordelijkheid. In een duidelijke toelichting geeft hij aan waarom -ondanks een serieuze poging door Hans Wiegel- een college met Forum voor Democratie toch niet is gelukt. Nu is er met de VVD als grootste een vijfpartijen coalitie met een nipte meerderheid van 28 van de 55 zetels.

Hij geeft aan extra te willen investeren in infrastructuur, met meer ruimte voor de fietsers. Door snelle en brede fietspaden, maar ook door meer stallingen bij stations. Ook vinden er extra impulsen plaats in het Openbaar Vervoer en wordt erdoor beschikbaar stellen van extra middelen een extra tariefstijging voorkomen.

De provincie wil extra maatregelen treffen voor het verbeteren van duurzaamheid en voor het uitvoeren van het klimaatakkoord. Het botst in de ambities echter met gemeenten die per bepaalde datum energieneutraal willen zijn. En dat terwijl er te weinig mogelijkheden lijken om dit binnen de eigen gemeentegrenzen te realiseren. Vermeulen spreekt vanuit de provincie uit dat de doelstelling ‘energie neutraal’ veelal te hoog gegrepen is en waarschijnlijk ook niet hoeft. Opwekking van energie in landen met een betere beschikbaarheid van ruimte en faciliteiten ligt veel meer voor de hand. Na omwerking bijvoorbeeld via waterstof kan dit eenvoudig worden getransporteerd en in Nederland worden geïmporteerd. Verwachte technologische ontwikkelingen spelen hierbij een grote rol.

Dan komt het heikele onderwerp toch op tafel ‘Duinpolderweg’. Tot frustratie van niet alleen Floor Vermeulen heeft de coalitie van de provincie Noord-Holland -ondanks een akkoord met het vorige college- besloten de pauzeknop in te drukken en de noodzaak van tracés ter discussie gesteld. Het wachten is op de uitspraak hoe de provincie Noord-Holland er nu écht in staat. Pas als op tafel ligt wat NH wil en voorstelt kan er weer gepraat worden. Uitgangspunt van Vermeulen is daarbij dat er een akkoord ligt en dat Zuid-Holland hen daaraan wil houden.

Consequentie van dit alles is een voortdurende onzekerheid voor velen, veel vertraging en een nieuw traject over tracékeuzes Er zullen MER-studies volgen, alsmede inspraakprocedures, onteigeningen en aanbestedingen. Het gaat nog vele jaren duren en de nieuwe ontsluitingsroutes blijven ver weg.

Het goede nieuws hierbij is dat de provincie samen met de gemeente Lisse en Keukenhof kijkt naar mogelijkheden voor mobiliteitsaanpassingen op korte termijn. Hieronder vallen gesprekken met ProRail over een mogelijk in de Keukenhof-weken openstellen van het station Lisse. Daarnaast het aanpassen van de aansluiting van de N207/N208 bij McDonald’s en het verbeteren van de doorstroming op enkele rotondes.

Hopelijk lukt het om binnen afzienbare tijd stappen te zetten, want wachten op nieuwe tracés voor de oost-wetverbindingen lijken nog heel ver weg.