Gemeentepolitiek en corona (2)

Binnen enkele dagen was de mogelijkheid tot fysiek overleg in een vergaderzaal onmogelijk geworden. Toepassingen van nieuwe digitale technieken en adequaat regelen en organiseren door de griffie hebben gelukkig al snel tot nieuwe communicatiemogelijkheden geleid.

Naast bestaande mogelijkheden als bellen, mailen en appen zijn de raads- en commissieleden op dit moment via video-vergaderen goed met elkaar en met het college in verbinding gebracht. Gewerkt wordt met MS Teams en de bij de deelnemers in de huis- of werkkamers aanwezige iPads, laptops en computers. Zelfs digitaal stemmen is door nieuwe wetgeving en door facilitaire ondersteuning mogelijk geworden. De gemeente Lisse is een van de eerste Nederlandse gemeenten die de mogelijkheid tot digitaal stemmen heeft gerealiseerd.

De eerste video-vergaderingen van VVD Lisse hebben plaatsgevonden door wekelijks fractieoverleg. Daarnaast het presidium en de eerste raadsvergadering op afstand. Het blijft allemaal nog een beetje zoeken en het communiceren door slechte internetverbindingen elders is soms wat lastig. Verder wordt de dynamiek in de vergadering en de mogelijkheid tot snelle interruptie gemist. We zullen ons er mee moeten behelpen, zeker zolang dit door de coronacrisis nodig is.

Feit is dat wij door omstandigheden gedwongen zijn geweest snel een dergelijk communicatienetwerk op te zetten en hier ervaring mee op doen. Daar kunnen we in een coronavrije toekomst zeker ons voordeel mee doen.

Je moet er toch niet aan denken dat we in deze tijd nog slechts afhankelijk geweest waren van telefoon, fax en post...