Politiek in Coronatijd

Sinds half maart zitten we in een intelligente lockdown en is fysiek vergaderen onmogelijk. Dus zijn we aangewezen op andere vormen van vergaderen. Vergaderen via een videoverbinding is de wijze waarop we nu vergaderen.

Vorige week donderdag hadden we de eerste raadsvergadering op deze unieke manier. Voor iedereen wel wennen maar toch we konden besluiten nemen. In het kort neem ik u mee met een aantal onderwerpen die ter tafel zijn gekomen.

De volledige raad inclusief de Hillegomse VVD heeft ingestemd met een bestemmingsplan wijziging voor de watertoren. AW Groep heeft een mooi plan liggen. De Hillegomse VVD wenst deze ondernemer heel veel succes met zijn project.

Een ander onderwerp deze avond was het hoofdpijndossier Erfpacht. In de wijk Elsbroek staan een aantal huizen op grond welke niet in eigendom is bij de eigenaren maar van de gemeente en wel op basis van erfpacht. 3 maanden geleden is er een oplossing gekomen voor de korte termijn echter voor de lange termijn was nog geen oplossing. Door de gemeente is nu ook voor de lange termijn na 2026 een wijze gevonden. In eerste aanleg hadden wij onze bedenkingen erbij echter hebben wij ons aangesloten bij de meerderheid.

Het laatste punt die ik wil noemen is het verduurzaming openbare gebouwen.  De wethouder wil 2,5 miljoen in 1 keer vrijmaken om alle gemeentelijke gebouwen te verduurzamen. In de commissie had de Hillegomse VVD al aangegeven hier niet mee te kunnen leven. Wij wilde dit per project doen zodat we er meer grip op konden houden. Hierop hebben wij samen met BBH en CDA een amendement voor gesteld om per project een apart voorstel te maken. Dit werd met ruime meerderheid aangeboden.

Al met een lange zit achter de computer wat wel wennen was. Laten we vooral hopen dat deze situatie snel voorbijgaat.

Voor de komende tijd veel sterkte en wijsheid.

Namens de Hillegomse VVD-fractie

Igor, Louise en Jan