Overheid in rol van marktmeester

Uit de huidige coronacrisis zijn nu al belangrijke leerpunten te distilleren. Leerpunten die wij ook bij de landelijke VVD hebben neergelegd. Met het verzoek om aandacht in het verkiezingsprogramma voor volgend jaar.

 

Een duidelijke les uit de coronacrisis is dat de supply chains te lang geworden zijn. Om met een crisissituatie om te kunnen gaan is een zekere mate van lokale (Europese) zelfvoorziening nodig. Die zelfvoorziening moet in de maatschappij ingebouwd zijn. In een vrije markt kan dat alleen als de overheid daar regels voor stelt. De overheid als marktmeester, een goed-liberale gedachte.

 

Een andere les is dat er in de markt een neiging tot monopolisering bestaat. China doet dat bijvoorbeeld met grondstoffen en niet alleen voor medicijnen. Internetbedrijven doen dit ook. We moeten als Nederland en Europa ons strategisch belang meer in de gaten houden. En de overheid moet optreden tegen monopolyposities, ook van internetbedrijven. Ook hier de overheid in de rol van marktmeester. Regels voor traditionele bedrijven moeten ook gelden voor internetbedrijven en bedrijven als Booking en Über.

 

Tot de strategische belangen behoren ook, het voorkomen dat technologisch geavanceerde bedrijven opgekocht worden, bijvoorbeeld door China. Zoals bij Volvo is gebeurd. De technologie kan dan zomaar door de nieuwe eigenaar worden overgenomen. Weg met technologische voorsprong. Weer een rol voor de (Europese?) overheid als marktmeester.

 

Tenslotte is een belangrijk leerpunt dat de introductie van marktwerking in sommige sectoren mislukt is of doorgeslagen. Dat is onder andere het geval in de zorg. Het zou goed zijn als ook de VVD deze neoliberale misser erkent en zelf met systeemaanpassingen komt.