Kadernota Lisse zonder ambitie

Mede door de coronacrisis is de kadernota slechts een financieel document. Met alleen verantwoording van autonome ontwikkelingen en ontwikkelingen waarop weinig invloed is uit te oefenen. In de algemene beschouwing op de kadernota heeft VVD-Lisse aangegeven zich deels te kunnen vinden in deze terughoudende aanpak.

Maar wij hebben ook aangegeven dat er juist nu kansen liggen om te profileren. Door met ondernemend besturen het verschil te maken. Door niet in een afwachtende houding terug te zakken.

Maar juist nu extra tijd en energie te investeren in door het college zelf genoemde prioriteiten in deze coalitieperiode. Voorbeelden hebben wij genoemd op het gebied van woningbouw, verbetering van de toegankelijkheid van Lisse en het vitaliseren van het winkelgebied.

Voor de volledige tekst van de algemene beschouwing van VVD-Lisse zie hier.

Voor de schriftelijke reactie van het college zie hier.

Mede door gestelde vragen en door prikkelende opmerkingen is het college met een schriftelijke reactie op de beschouwingen gekomen. Tot onze verrassing komt het college in dit stuk wel met het benoemen van enkele aangescherpte prioriteiten binnen bestaand beleid. Komt het college wel met concrete standpunten en voorgenomen activiteiten. En is er in zekere mate sprake van profilering.

De kadernota had aan waarde fors toegenomen wanneer diverse elementen uit deze brief hierin proactief waren meegenomen. Het zou zeker hebben bijgedragen aan een positievere beeldvorming rond deze kadernota. En zou meer richting hebben gegeven aan de koers van dit college in de resterende anderhalf jaar van deze coalitieperiode.

In de brief vallen twee aspecten speciaal op.

Ten eerste dat er op verschillende momenten gerefereerd wordt aan de beperkingen door de capaciteit van de HLT-organisatie. En dat horen we ook in diverse gesprekken met wethouders en ook regelmatig tijdens besprekingen in de commissie. Dit baart ons zorgen!

Zijn we in de drift de afgesproken bezuinigingen door de fusie te behalen te veel doorgeschoten in beperking van de ambtelijke capaciteit? Hebben we meer dan verwacht ingeboet op effectief werken voor drie verschillende gemeenten? Wat doen we allemaal niet, later of veel te laat door dit capaciteitsprobleem? Hoe verhouden eventuele kosten voor een groter ambtenarenapparaat zich tot de winsten die er door een betere ondersteuning voor Lisse behaald kunnen worden?

Het lijkt VVD-Lisse dringend gewenst hier nader onderzoek naar te doen en vervolgens desgewenst met voorstellen in de begroting naar de raad te komen.

Het tweede dat opvalt is dat het college er moeite mee lijkt te hebben scherpe keuzes te maken. En deze keuzes en prioriteiten goed en breed voor het voetlicht te brengen. Duidelijk en overtuigend voor de raad. Maar ook duidelijk en overtuigend voor de inwoners en ondernemers van Lisse.

Bijvoorbeeld over keuzes in de realisatie voor woningbouw.

We hebben veel mogelijkheden, het projectenboek staat er vol mee. Ook met mogelijke quickwins. Maar we kunnen niet alles gelijktijdig realiseren. Waar gaat het college nu echt prioriteit aan geven en wat is de doelstelling voor de komende anderhalf jaar en verder? Treedt er vervolgens duidelijker mee naar buiten via media en nieuwsbrieven of iets dergelijks.

Ook voor de verbetering van de toegankelijkheid van Lisse moet het college ons inziens scherpere keuzes maken. Voor welke variant(en) kiest het college? Waar wordt scherp op ingezet? En hoe wordt dit met de inwoners en ondernemers gecommuniceerd? En niet één keer, maar ook bij volgende fases in het proces.

Wij hebben bij de bespreking in de raad ervaren met onze inbreng het college tot verder nadenken te hebben aangezet. Wij vertrouwen in de begroting meer over keuzes en prioriteiten terug te zien.