Geen OZB-verhoging maar bezuinigen

Afgelopen maand hebben we in de gemeenteraad van Hillegom de zogeheten kadernota behandeld en vastgesteld. De kadernota is een doorkijk met de nodige wensen voor de begroting van 2020 aangevuld met een doorkijk naar de jaren 2020, 2023 en 2024.

Het is het college van B&W niet gelukt om een sluitende kadernota te hebben voor 2020 ook is het een sobere kadernota met weinig tot geen nieuwe uitgaven. Dit alles veroorzaakt door oplopende kosten voor o.a. jeugdzorg en de WMO dit samen met een verlaging van de algemene uitkering vanuit het rijk levert een tekort op van ruim €600.000 voor 2020 oplopend tot €1,6 miljoen voor 2024.

Tijdens de behandeling heeft de VVD zich uitgesproken tegen een eventuele OZB-verhoging maar dat de uitgaven naar beneden moeten. De gemeente Hillegom zal dus moesten beknibbelen op zijn uitgaven. Wat niet ten koste mag gaan van de domeinen veiligheid en wonen. Er zal dus gezocht moeten worden binnen de domeinen kunst en cultuur, groenvoorziening, onderhoud wegen en subsidies. Daarnaast zullen de zogeheten verbonden partijen ook hun steentje moeten bijdragen.

De komende maanden wordt door het college gebruikt om te onderzoeken waar de uitgaven moeten worden verminderd om een sluitende begroting te presenteren welke in november 2020 wordt vastgesteld.

Bij de komende begrotingsbehandelingen in november is de kans groot dat er keuzes gemaakt moeten gaan worden. De VVD zal dan ook graag meedenken over waar de keuzes gemaakt moeten gaan worden. Tot die tijd heeft het college de tijd om een sluitende begroting te maken.

Nu gaan we eerst met zomerreces, na de zomer gaan we er weer mee verder.