Dure Duurzaamheidsvouchers

Een ding is duidelijk geworden na beantwoording van de vragen inzake subsidie duurzaamheidsvouchers namelijk dat duurzaamheid best wel veel geld kost!

Het college van de gemeente Lisse laat in een reactie weten dat er een budget beschikbaar is van totaal €295.000 opgebouwd uit een bedrag van €270.000 (subsidie Rijksoverheid) en een bedrag van €25.000 (aanvullend vanuit het gemeentelijk duurzaamheidbudget).

Als we kijken naar de opbouw van het budget zien we dat er maar liefst een bedrag van €135.000 opgaat aan allemaal zgn. indirecte kosten. Deze indirecte kosten zijn o.a. inhuur campagne coördinatie, media, communicatie, logistieke ondersteuning leveranciers, ondersteuning lokale acties en een helpdesk.

Voor de duurzaamheidsvouchers (EN uitvoeringskosten) blijft dus maar €160.000 over.  Al met al blijft er dus een heel fors bedrag aan de spreekwoordelijke strijkstok hangen en dat is natuurlijk een teleurstellende constatering. Wanneer het gemeente Lisse zou lukken om deze kosten terug te brengen tot normale proporties ontstaat er pas echt “Winst VOOR je eigen woning”.

Verder laat het college weten dat met name het bedrag van €25.000 beschikbaar gesteld door gemeente Lisse, ingezet zal worden ingezet voor een campagne specifiek gericht op huurders (in samenspraak met de woningcorporatie Stek).

Ondanks deze kanttekeningen zullen wij dit duurzaamheidsproces gezond positief blijven volgen en waar nodig blijven prikkelen met duidelijke vragen. Want de opgave waar we met z’n allen voor staat is en blijft gigantisch.