HLT, een voorbeeld als het gaat om aanpak ondermijning

Op de agenda van de commissievergadering Maatschappij en Financiën stond deze keer ook de behandeling van de tussenevaluatie aanpak ondermijning.

Politie Korpschef van Essen, de grote baas, noemt ondermijning het betonrot in onze maatschappij. En dat is ook zo. Ondermijning is veelal onzichtbaar. Je denkt soms, goh, wat een leuk nieuw restaurant. Dat kan, maar het kan zomaar gekocht zijn om crimineel geld wit te wassen. Sinds de start van de aanpak van deze vorm van criminaliteit zijn er al mooie successen geboekt. In samenwerking met politie, belasting, de BOA’s en vele andere instanties zijn in Lisse hennepkwekerijen opgerold, een drugslab maar ook een ruimte waar illegaal prostitutie werd gepleegd. En lang niet alle successen kunnen (nu al) gedeeld worden.

Hoe deze samenwerking ingericht is en de daaropvolgende acties zijn verwoord in deze tussentijdse evaluatie.

De VVD is blij met deze evaluatie. Het is een helder en makkelijk lezend stuk. En geeft goed weer hoe de aanpak tot nu toe is geweest en wat er nog gebeuren moet.

Ambtenaren van HLT verdienen hier echt een compliment.

Het was voor ons in ieder geval geen vraag om op de ingeslagen weg voort te gaan en er geld voor beschikbaar te blijven stellen.

Deze vorm van criminaliteit moeten we met wortel en tak proberen uit te roeien.