Woonprogramma Hillegom 2020-2024

Op 9 juli 2020 is in de gemeenteraad van Hillegom het woonprogramma voor de komende jaren vastgesteld. De VVD is blij met de ontwikkelingen die gaande zijn. Echter gaat dit snel genoeg en is er voldoende ruimte voor voldoende woningen? Dit blijft een onderwerp waar geen passend antwoord op is. De VVD heeft voor het woonprogramma gestemd en is voor bouwen, bouwen en bouwen.

Hieronder het betoog van fractievoorzitter Igor Buijck in de raadsvergadering:

Voorzitter,

Artikel 22 lid 2 van de grondwet luidt “bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid”.  Dit is de rol van de overheid bij bouwen, betekent in mijn ogen zorg voor ruimte zodat we kunnen wonen.

Vandaag stellen wij het woonprogramma voor de komende jaren vast. Een programma met voor ieder wat wils maar is het genoeg? Landelijk is er een tekort aan woningen en ook Hillegom mag rekenen op veel belangstelling voor te koop en te huur staande woningen. Corona crisis of niet de verkopen in Hillegom gaan gestaag door. Hillegom wordt steeds populairder.

Vooral het opgeknapte centrum met zijn leuke terrassen, het mooie groen dit gecombineerd met de ligging t.o.v. Haarlem, Amsterdam en Den Haag en een station maakt ons dorp aantrekkelijker dit in vergelijking met vroeger toen je niet dood in Hillegom gevonden wilde worden.

De woningbehoefte blijft groot, ook in Hillegom. Dit betekent dat wij alles moeten doen om woningen te bouwen.

De VVD is dan ook blij met de 1440 woningen die we tot 2030 willen bouwen. Het wordt wel een hele opgave om dit te bereiken met de beschikbare ruimte maar wij hebben er vertrouwen in dat dit gaat lukken. Vooral binnenstedelijk bouwen is het devies. Veel projecten staan op stapel en zijn een verrijking voor het dorp.

Om ons dorp op een gepast manier te laten groeien zullen we keuzes moeten maken waar we gaan bouwen als de inbreilocaties niet meer beschikbaar zijn. Dan zullen we een balans moeten vinden tussen onze bollenvelden, natuur, bos, en groen enerzijds en de wens van bewoners om te verhuizen anderzijds. Vroeg of laat komt het moment om keuzes te maken. Voorlopig staat de Pastoorslaan nog als reservelocatie genoemd, of dit een andere zal gaan worden is koffiedikkijken.

De lokale middenstand is erg blij met de voorgestelde ontwikkelingen, de slager, de bakker, de supermarkten, de woninginrichtingswinkels en alle andere winkels in ons centrum zijn blij met extra klandizie. Liever vandaag nog als morgen.

De VVD is en blijft geen voorstander van alles willen regelen in allerlei verordeningen tenzij nut en noodzaak is aangetoond. De verhoging van de starterslening kan dan ook niet op de steun van de VVD rekenen. Datzelfde geldt voor een zelfbewoning plicht. De VVD is tegen overheidsbemoeienis.

De VVD was verrast met het voorstel van de BBH om eigen vermogen ter beschikking te stellen aan de woningbouwcoöperatie teneinde de 25% sociale woningbouw te behalen. Er zijn genoeg wijken waar dorpsvernieuwing een goed idee zou zijn en door zelf een duit in het zakje te doen kan dit sneller gerealiseerd worden.

Voorzitter ik kom tot een afronding.

Voor ons ligt een ambitieuse woonprogramma waarin we een duidelijke visie hebben waar we over 9 jaar naar toe willen groeien. Er zijn heel veel projecten in ontwikkeling en hopen dat deze snel in uitvoering kunnen gaan. Ik zeg bouwen, bouwen en bouwen. Er is werk aan de winkel.