Oproep tot stimuleren van lokale economie

Diverse bedrijven in Lisse en de Bollenstreek worden hard getroffen door de coronacrisis en in hun voortbestaan bedreigd. Het college heeft door in gesprek te gaan met deze bedrijven en met culturele organisaties en sportverenigingen, aangevuld met een beperkt maatregelenpakket, de moeite getroost om verlichting te bieden. Dit wordt door betrokkenen gewaardeerd.

Het afgelopen half jaar heeft de VVD-fractie het college gevraagd om voor dit jaar af te zien van precarioheffing voor terrassen. Gelukkig heeft het college recentelijk aangegeven hieraan te willen voldoen en daarmee is de horeca weer een klein beetje geholpen.

Daarnaast koopt de gemeente Lisse in binnen de eigen gemeente en de Bollenstreek en helpt daarmee de lokale economie. Wij zijn echter van mening dat hier nog kansen liggen om het lokale bedrijfsleven verder te helpen.

In een motie samen met D66 en Nieuw Lisse hebben wij het college opgeroepen te onderzoeken wat erbij enkelvoudige en meervoudige onderhandse aanbestedingen binnen het inkoop- en aanbestedingsbeleid nog meer mogelijk is om producten lokaal aan te besteden en te gunnen. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen.

Een motie van soortgelijke strekking lag ook voor in de gemeenteraden van Hillegom en Teylingen. Daarbij maken deze drie gemeenten voor de inkoop allemaal gebruik van Stichting Rijk. Een mooie basis om de handen ineen te slaan. Met gezamenlijke inspanningen voor lokale en regionale inkoop kan de lokale economie weer wat verder worden gestimuleerd.