Waar moeten “onze” Polen wonen?

In 2018 besloot de gemeente Lisse dat leegstaande kantoorruimte kan worden getransformeerd naar woonruimte voor arbeidsmigranten, want dat is hard nodig. Erg succesvol was deze beleidsmaatregel echter niet want tot op heden heeft dat geresulteerd in nul extra “bedden”.

Er is slechts een aanvraag ingediend, voor 36 man op de bovenverdieping van het pand Heereweg 333. Toen bleek echter dat de gemeente haar zaakjes niet helemaal op orde had want klagende omwonenden kregen gelijk van de klachtencommissie en de vergunning kon uiteindelijk niet worden verstrekt. Het gelopen traject verdiende niet de schoonheidsprijs.

Na meer dan een jaar stelt de wethouder nu voor om middels een kaartje een strook aan te wijzen langs de Heereweg, waarin leegstaande kantoorruimte kan worden getransformeerd. Zo kan voor Heereweg 333 alsnog een vergunning worden verstrekt, dat is wel duidelijk.

Voor de rest zijn er vooral veel vragen:

• Op de vraag hoeveel “bedden” de wethouder hiermee denkt of hoopt te realiseren, kan geen antwoord worden gegeven.
  • In de strook liggen slechts 3 (!) panden met kantoorbestemming. Welke panden kunnen nu straks een aanvraag voor het transformeren van kantoorruimte naar woonruimte indienen?
  • Blijft ook de beleidsregel van toepassing die zegt: per straat mogen slechts op 2 locaties arbeidsmigranten worden gehuisvest?

We zijn nu vooral een oude beleidsmaatregel aan het “repareren” maar we nemen dus geen maatregelen die ervoor zorgen dat we nu ook echt eens aantallen arbeidsmigranten kunnen huisvesten. Ik verwacht dat we hiermee uitsluitend bereiken dat er 36 man gehuisvest zal worden in het pand Heereweg 333 (en misschien nog wat aan de andere kant van Lisse) maar daar zal het waarschijnlijk bij blijven.

Tevens wordt bij deze discussie ingebracht:

• Is het huisvesten van 36 man op een bovenverdieping wel Humaan?
  • Angst voor overlast.
  • In het kader van een Quick-Win worden blijkbaar gesprekken gevoerd over het huisvesten van Swets & Zeitlinger, wat is hier de status?

De VVD-Lisse zou het liefst zien dat het college voor wat betreft de huisvesting van migranten focust op het pand van Swets & Zeitlinger. Daar kunnen we ECHT aantallen realiseren en ook de aanbevelingen van “het Aanjaagteam bescherming arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer”, meenemen.

Maak er iets moois van, maak er een voorbeeldproject van. We hebben dan in Lisse, op 2 plekken substantiële huisvesting voor arbeidsmigranten gerealiseerd (bij de Nachtegaal en Swets & Zeitlinger) en dan zijn ook de omringende gemeenten aan de beurt om hun verantwoordelijkheid te nemen.