Waar wilt u in de bus zitten?

Weet u het nog?

In Parijs werd het Klimaatakkoord ondertekend.

Nederland stelde het Nationale Klimaatakkoord vast.

2020

Onze regio is aan het kijken hoe en waar wij 1 Terawatt groene energie gaan opwekken (45 à 70 grote windturbines of 1400 à 1500 hectare zonnepark) en hoe we van het aardgas af gaan. Dit komt te staan in de Regionale Energie Strategie (RES).

Juni, de definitieve RES wordt gepresenteerd.

December, Lisse moet een Lokale Energie Strategie (LES) en een Transitie Visie Warmte (TVW, hoe gaan we van het gas) hebben opgesteld.

De komende tijd krijgt ook u gelegenheid om input te leveren. Let daarop en grijp uw kans want iedereen krijgt hiermee te maken. Of het nu windmolens of zonnepanelen worden, ze komen ook in onze streek te staan. Daarbij komt in de TVW het tijdspad te staan wanneer welke wijken of buurten in Lisse van het aardgas worden afgekoppeld. Voor de wijken die voor 2030 gepland zijn, maakt de gemeente ook al de mogelijke alternatieven bekend.

De VVD heeft moeite met het feit dat wij onlangs pas onze wensen en bedenkingen hebben uitgesproken t.a.v. de concept-RES, dat we nog niet weten of hiermee wat wordt gedaan, dat we nog niet weten hoe de RES er definitief uit gaat zien, dat deze dan eerst nog moet worden vastgesteld, maar dat de wethouder er nu al wel vanuit gaat dat we de regionale doelstellingen uit de RES, gaan borgen in de LES. Dan lopen we hard van stapel. Liever zouden we eerst het RES-traject afronden en dan aan de slag gaan met onze Lokale Strategie. Helaas ontbreekt daarvoor blijkbaar de tijd en de wethouder heeft dan ook gelijk als ze zegt: we moeten aan tafel zitten bij het opstellen van de RES en ondertussen warmlopen voor de LES.

De Bus

Wat heeft een plek in de bus hier nu mee te maken zult u zich afvragen. Wel, in de gemeenteraad wordt deze beeldspraak regelmatig aangehaald bij dit onderwerp. Onlangs nog, toen een proef met het gasloos maken van een woonwijk in Purmerend (dat werd gezien als een lichtend voorbeeld) stil kwam te liggen na een waslijst aan tegenvallers (ingewikkeld, hoge kosten), was dit voor de fractievoorzitter van Nieuw Lisse aanleiding om op te roepen tot het aannemen van een afwachtende houding (= achterin de bus gaan zitten) in plaats van vooraan te gaan staan en als een van de eersten van het gas af te willen. Nieuw Lisse zit dus momenteel samen met de VVD achterin de bus. D’66 heeft inmiddels onomwonden aangegeven dat ze voorin willen zitten met wethouder Van der Laan als buschauffeur.

Laat weten waar u wilt zitten in de bus, maar belangrijker nog: laten we er samen voor zorgen dat er over een jaar een realistische, haalbare en betaalbare Lokale Energie Strategie en Transitie Visie Warmte op tafel ligt.