Eindelijk beleid garanties en leningen

Al twee jaar dringt de VVD-fractie aan op het opstellen van beleid voor het afgeven van financiƫle garanties en het verstrekken van leningen. In de raadsvergadering van 26 november kon hier eindelijk een klap op worden gegeven. Strakke regels, een gedegen risico inschatting en structurele controle op het nakomen van afspraken zijn voor de toekomst de basis.

In de afgelopen jaren heeft de raad ingestemd met garantiestelling voor leningen van DSV en FC Lisse. Daarnaast heeft de gemeente zich financieel garant gesteld bij een reorganisatie binnen de Sophiastichting. Als gevolg van de regeling voor startersleningen worden jaarlijks diverse leningen aan startende kopers van woningen verstrekt.

Met deze garantstellingen en leningen loopt de gemeente Lisse financieel risico. Financieel risico dat door het ontbreken van beleid en regelgeving onvoldoende viel in te schatten.

De garantstelling aan DSV (Rustoord) moest inmiddels worden aangesproken. Slecht financieel beleid, inadequaat bestuur en een te beperkte controlefunctie bij DSV lagen hieraan ten grondslag.

Met de nieuwe beleidsregels in de hand moeten dergelijke situaties worden voorkomen. En moeten besluiten beter onderbouwd en met betere sturings- en controlemechanismen worden genomen.

Daarbij kan worden gesteld dat bij toetsing aan de nieuwe beleidsregels de garantstelling aan DSV zeker onder andere voorwaarden zou zijn afgegeven.

Ook voor FC Lisse is er voor de nieuwe verenigingsaccommodatie een stevige en langdurige financiƫle garantstelling afgegeven. Ook deze garantstelling voldoet niet aan alle eisen van het nieuwe beleid. Wij mogen er echter vanuit gaan dat ons college voldoende heeft geleerd van de DSV-casus en van begin af aan strakke controle zal houden.