VVD Lisse - Oudjaarsoverweging

Midden in de lockdown en corona houdt ons stevig in de greep. Winkels en scholen dicht, sportmogelijkheden geminimaliseerd en restaurants en culturele instellingen gesloten. De maatregelen zijn zeer fors en ook niet bij iedereen onomstreden.

Gelukkig hebben de financiële steunpakketten van het rijk de pijn voor veel ondernemers verlicht, een grote stijging van de werkloosheid voorkomen en ook een golf aan faillissementen. Bij afname van deze steun zal de golf faillissementen en ontslagen echter alsnog over ons heenkomen.

Daarom kan het zo niet blijven. Er zijn nu al veel ondernemers radeloos en zien hun met zorg en grote inspanningen opgebouwde bedrijf, culturele instelling of sportevenement kapotgaan. Met vaak een grote financiële impact voor het privéleven. Maar ook met de constatering dat wat weg is, niet zomaar of zelfs nooit terug zal komen.

Er moeten lessen worden getrokken uit deze periode. Er moet voorkomen worden dat het land opnieuw totaal op slot wordt gezet. Vaccineren gaat hierbij helpen en ook adequaat testbeleid en bron- en contactonderzoek.

Daarbij zijn ook gerichte maatregelen nodig om risicogroepen beter te beschermen. Maar daarnaast wel ruimte te scheppen voor de andere groepen om het leven weer zo normaal als mogelijk op te pakken. Daar hoort ook gedrag van de mensheid bij, passend bij de mogelijkheden die er zijn. En geen gedrag waarbij steeds alles ter discussie wordt gesteld en alleen rekening wordt gehouden met de eigen individu.

Gericht maatwerk voor het bedrijfsleven, scholen, de sport en culturele instellingen is daarbij van groot belang om activiteiten te kunnen opstarten en te continueren. Ondernemers en belangenverenigingen in diverse sectoren zijn hier al langer mee bezig en hebben onder voorwaarden en strikte criteria hun zaakjes voor elkaar. De overheid kan het zich niet veroorloven deze ondernemers straks opnieuw de dupe te laten worden en de materiële en immateriële schade nog verder uit de hand te laten lopen.

De oproep aan de beleidsmakers is dan ook om naast adviezen vanuit de gezondheidshoek de adviezen vanuit de economische, culturele en sportsector even zwaar te laten wegen. We moeten naar een beter evenwicht. Met oog voor alle betrokken partijen. Daarbij zal het maken van keuzes onontkoombaar zijn.

Wanneer dit op orde komt, ontstaat er weer ruimte voor leven en ondernemen. En kunnen andere ontwikkelingen met vertrouwen tegemoet worden gezien. Komen er landelijke verkiezingen waar niet corona maar de toekomst van het land centraal staat. En kunnen wij als VVD-Lisse de voorkomende thema’s met voortvarendheid tegemoet treden. En die zijn met onderwerpen als wooncapaciteit, bereikbaarheid, duurzaamheid, maatschappelijke zorg en de omgevingswet in grote mate aanwezig.

Ik wens u een gezond en ondernemend nieuwjaar!

Wim Slootbeek

Fractievoorzitter VVD-Lisse