VVD Lisse - Over coronabeleid –

Bij herhaling heb ik gedurende de coronacrisis een mailtje gestuurd naar de VVD-fractie in de Tweede Kamer. Dit om m’n zorgen te uiten over het beleid van dit VVD-gedomineerde kabinet en de opstelling van de VVD-fractie. Twee kanten hiervan:

• De gevolgen van de epidemie zijn duidelijk en zijn dagelijks onderwerp van het nieuws: veel zieken, veel ziekenhuisopnames, druk op de IC’s, mensen die overlijden vóór hun tijd. Heel triest allemaal. Het beeld van nu geeft ook een idee van hoeveel levensjaren er verloren gaan en verloren zouden kunnen gaan bij een ander beleid.
  • Aan de gevolgen van de tegenmaatregelen, de lockdown bijvoorbeeld, wordt weinig of geen aandacht besteed. Jawel, er zijn economische steunpakketten. Maar die nemen niet weg dat veel ondernemers het zwaar hebben en daardoor in de stress zitten. Dat er veel mensen zich eenzaam voelen, bij gebrek aan de dagelijkse contacten. Dat scholieren en studenten achterop raken omdat ze niet normaal les krijgen, maar veel vanaf hun schermpje tot zich moeten nemen. En daardoor depressief worden. Met al die narigheid gaan ook levensjaren verloren, zij het meestal pas op termijn. Maar een schatting van die verloren levensjaren heb ik nog niet gezien.

Kortom, waar is de balans?

Je zou bijna denken dat de minister-president, het kabinet, veel van de fracties in de Tweede Kamer, het NOS Journaal en de meeste talkshows aan een moderne kwaal leiden, namelijk dat ze in een bubbel zitten waarin ze hun eigen gelijk versterkt zien en alternatieve gezichtspunten negeren. Een door de zorg-lobby gedomineerde bubbel (met alle waardering voor de inspanningen in de zorgsector, overigens). Het is hard nodig om andere geluiden serieus te nemen.

M’n berichtje in deze trant aan de Tweede Kamer fractie van de VVD heb ik ook gekopieerd aan de landelijke VVD-voorzitter. Vanuit de fractie kwam uitsluitend een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging. Tot mijn verrassing was er wel een persoonlijke reactie van de landelijke VVD-voorzitter, Christianne van der Wal. Zeer gewaardeerd. Enkele citaten uit haar mailtje:

“Ik weet dat het kabinet oprecht deze pandemie vanuit verschillende invalshoeken beoordeelt en probeert te bestrijden. Er is geen kabinetslid dat ondernemers onderuit wil zien gaan. Daarom wordt er ook zo extreem ruimhartig ingezet op compensatiemaatregelen.

Maar je zult zelf die ene ondernemer zijn, die zo hard wordt geraakt. Dat is natuurlijk verschrikkelijk.

In ons nieuwe verkiezingsprogramma zetten wij gelukkig in op een goed ondernemersklimaat. Waarin wij gaan voor ons MKB, en niet alleen voor het groot-kapitalisme. En waarin wij vooral inzetten op enorme lastenverlichting voor het MKB.