VVD Lisse - Bereikbaarheid weer op de agenda

Met onder meer de gemeente Lisse aan het stuur krijgt de verbetering van de bereikbaarheid van Lisse weer nieuwe impulsen. Wij zijn er blij mee en zullen aandringen op voortgang.

Na het terugtrekken van de provincie Noord-Holland uit het project Duinpolderweg is er even een soort bestuursvacuüm ontstaan. Hier is gelukkig een einde aangekomen. In de samenwerking van provincie Zuid-Holland, Holland Rijnland en de gemeenten Lisse en Hillegom is een nieuw plan van aanpak opgesteld, waaraan de komende periode wordt gewerkt. Voor een indruk zie het bijgevoegde ‘Plan van aanpak Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek’.

Er wordt (opnieuw) gekeken naar kleine verbeteringen op de korte termijn, zoals het kruispunt bij de steenfabriek, waar de N207 verder gaat richting Hillegom en Lisse in de N208. Maar daarnaast naar mogelijkheden op de middellange en de lange termijn.

Eerder besproken opties als de ‘Poelweg’ door de Rooversbroekpolder en de verlenging van de N207 naar de N206 worden weer op haalbaarheid en wenselijkheid onderzocht. Daarnaast is er aandacht voor een betere doorstroming van de Van Pallandtlaan aan de rand van Sassenheim richting A44. Op het bijgeplaatste plaatje is het focusgebied aangegeven.

Vanuit de provincie is een bedrag van € 48 miljoen gereserveerd voor verbetering van de bereikbaarheid van de Noordelijke Duin- en bollenstreek. In het Regionaal Investeringsfonds (RIF) van Holland Rijnland zit een bedrag van € 12 miljoen. Aan dit investeringsfonds draagt de gemeente Lisse al zo’n 15 jaar jaarlijks bij. Voor het thans uitgevoerde project ‘Rijnlandroute’ bij Leiden is eveneens een grote bijdrage uit het RIF gedaan.