VVD Lisse - Steun voor handhaven in buitengebied

© bron Leidsch Dagblad

Het handhaven op legaal gebruik van het buitengebied valt niet overal in goede aarde. Er wordt zelfs gepleit voor een generaal pardon. Wij steunen de aanpak.

Al meer dan zes jaar praten de gemeenten van de Bollenstreek over de wildgroei aan oneigenlijk gebruik van bollengrond. Een jaar geleden werd besloten te gaan handhaven. Dit heeft om te verwachten redenen tot de nodige protesten van belanghebbenden geleid.

Met de ‘Stichting Waarom weg’ is er een centrale spreekbuis. Door een generaal pardon pleit de stichting ervoor in één keer tot legalisatie van oneigenlijk gebruikte grond over te gaan.

Wij hebben dit voorstel besproken en daar de reactie van ons college naast gelegd. Het college geeft aan waar mogelijk op zorgvuldige wijze en zoveel mogelijk in overleg met betrokkenen tot oplossingen te komen. In de gesprekken wordt geprobeerd te achterhalen hoe de strijdigheid is ontstaan en in hoeverre de eigenaar zich ervan bewust is van de strijdigheid. Dat laatste blijkt meestal het geval.

Vanuit meerdere standpunten wordt vervolgens gekeken of het strijdig gebruik te legaliseren is, bijvoorbeeld door overgangsrecht. In het daaropvolgend gesprek met de eigenaar wordt geprobeerd afspraken te maken om zonder juridisch proces de strijdigheid te beëindigen.

VVD Lisse kan zich vinden in deze wijze van aanpak. Soms zal dit leiden tot legalisatie, vaak echter niet en zullen afspraken gemaakt worden over terugbrengen naar bollengrond, overgangsrecht, bollengrondcompensatie of het aanpassen van de bestemming op locatie.

Wij zijn geen voorstander van een ‘heksenjacht’, maar vinden het wel goed dat -hoewel lang nagelaten- er handhaving plaatsvindt. In de aanpak door de colleges van de gemeenten van de Bollenstreek kunnen wij ons dan ook vinden.