VVD Lisse - Lisse Actief

In de laatste commissievergadering is de voortgang van het meerjarenprogramma “sporten, bewegen en spelen” gepresenteerd.  Het is goed voor lichaam en geest en genereert sociale contacten. Daar mogen wij, als gemeente best iets in betekenen.

Ook voor 2021 liggen er weer vele ambitieuze plannen klaar. Realistisch en helder geformuleerd. Gericht op vitaliteit, gezond gewicht en gezonde voeding. Alles onder aanvoering van de buurtsportcoaches. Aan enthousiasme ontbreekt het hen in ieder geval niet.  Er wordt in het programma aandacht geschonken (en ambities uitgesproken) aan “een leven lang bewegen”, “een sportieve basis voor de jeugd” en “bewegen in de openbare ruimte”.

Er ligt ook een ambitie om van alle sportkantines een “gezonde” kantine te maken. Daar ligt echt een uitdaging. Bij de FC Lisse BV is het witte bolletje kroket nog steeds populairder dan het bruine broodje gezond.

Op weg naar een gezonde levensstijl zal de focus mede liggen op vermindering van het aantal rokers, drinkers en drugsgebruikers.

Wat gemist wordt in de plannen zijn de mogelijkheden voor 55/60-plussers in de avonduren. We zijn niet allemaal in de gelegenheid om overdag deel te nemen aan activiteiten.

En we missen in het geheel de rol van de scouting. Dat is, denken wij, een gemiste kans. Juist voor kinderen die niet zo passen in de structuur van een teamsport is scouting een heerlijke uitlaatklep. Wij hebben het in ieder geval als aandachtspunt meegegeven.

Er zijn heel veel mensen bij betrokken en het kost ook best een paar centen. We mogen dan ook hopen op positieve resultaten. We gaan het zien in het jaarverslag van 2022.