VVD Hillegom - Aanvraag status Nationaal Park Hollandse Duinen

© bron www.zuid-holland.nl

Naar aanleiding van de Raadsbrief, als onderdeel van de ingekomen stukken, van de Raad van 10 dec. 2020 werd duidelijk dat het college van B&W van gemeente Hillegom een plan heeft ondersteund zonder de Raad hierin te betrekken.

VVD Hillegom heeft grote zorgen dat we weer een extra bestemming op Zuid-Holland gaan leggen. Hier zal rekening mee gehouden gaan worden bij planvorming voor woningbouw of infrastructuur. Deze extra natuurtoets zal door milieuclubs aangegrepen worden om ontwikkelingen op economisch vlak tegen te houden. Het college van BBH en CDA heeft de aanvraag ondersteund zonder de Raad erbij te betrekken. Dit vinden wij zeer ernstig op zo een belangrijk onderwerp.

De volgende vragen zijn gesteld:

1. Waarom sluit Hillegom zich hierbij aan?
  2. Wat is de rol van de Provincie?
  3. Krijgen wij te maken met beperkingen net als de Natura 2000 gebieden bijvoorbeeld op het gebied van stikstofuitstoot? (blz. 22,23 en 50)?
  4. Hoe zeker is het dat je onafhankelijk blijft als de gemeente zich als ‘sympathisant’ of ‘supporter’ laat omschrijven en we ‘operationeel partner’ zijn door inbreng van projecten? De gemeente dekt zich in door aan te geven dat volgens artikel 24c van Burgerlijk Wetboek wij juridisch onschendbaar zijn.
  5. Hoe denkt de gemeentestand te kunnen houden als de natuurlobby een zaak bij de Raad van State voorlegt. Op Goeree-Overflakkee is er een presentatie geweest in de gemeenteraad i.v.m. het project “Nationaal Park NLDelta”. Daar heeft de gemeenteraad de keuze wel of niet mee te doen.
  6. Waarom heeft Hillegom hier niet voor gekozen?
  7. Wat zijn de kosten van deelneming?
  8. Is er overleg geweest met de colleges van de andere bollengemeenten en zo ja, hoe staan zij erin?

Klik hier voor een link naar de dialoogavond (Vanaf minuut 37.57 is de presentatie over NLDelta te volgen)