VVD Lisse - Zorgwekkende financiële positie gemeentebegroting

In de media zijn talloze berichten te vinden over de zorgwekkende financiële positie van gemeenten in ons land.  Dit geldt ook voor het toekomstige financiële beeld van de gemeente Lisse voor het jaar 2022 en de jaren daarna

Dat er zorgen bestaan over tekorten in de gemeentelijke begroting is niet voor het eerst. Om een voorbeeld te noemen kan de gevoerde discussie worden aangehaald ten behoeve van het opstellen van de begroting 2019. Ook toen moesten begrotingstekorten worden weggewerkt. Grote vraag was hoe de financiële problemen te boven te komen. Deze discussie heeft uiteindelijk geresulteerd in een aantal bezuinigingen die vaak pijnlijk waren en daarnaast ook nog belastingmaatregelen.

Telkens weer blijken de in het verleden doorgevoerde maatregelen bij het samenstellen van toekomstige meerjarenbegrotingen toch niet toekomstbestendig en toereikend te zijn geweest. De oorzaken zijn divers. Denk daarbij aan allerlei niet beïnvloedbare gebeurtenissen, zoals de fluctuerende uitkeringen uit het gemeentefonds en de niet toereikende rijksbijdrage voor de uitvoering van rijkstaken, waaronder de jeugdzorg.  Maar ook aan vanuit de gemeente bewustgemaakte eigen keuzen. Zoals subsidiëring van instellingen en het laten opstellen van allerlei dure onderzoeksrapporten en plannen van aanpak door externe partijen. De vraag is dus of de gehanteerde aanpak wel de juiste is.

Daarbij komt de vraag op wat voor een gemeente Lisse nu eigenlijk wil zijn. Een gemeente die van alles organiseert en regelt en daarvoor de rekening bij alle inwoners van Lisse neerlegt? Dit laatste ook als geen gebruik wordt gemaakt van de aangeboden voorziening. Dan wel een gemeente die regelt wat een overheid moet regelen en de inwoners voor de rest de keuze laat van welke voorzieningen men gebruik wil maken. Hiervoor zal dan al naar gelang het gebruik betaald worden.

VVD Lisse is voorstander van deze laatste methodiek. Waarbij de gebruiker betaalt en iedereen de afweging kan maken welke voorziening bij haar of hem past en welke aanbieder hiervoor wordt gekozen.

Naast keuzevrijheid, die wij als VVD hoog in het vaandel hebben, levert deze benadering een belangrijke bijdrage aan een stabiel sluitend begrotingsbeeld. Hierbij wordt voorkomen dat periodiek ingrijpende besluiten moeten worden genomen om te bezuinigen dan wel belastingmaatregelen te treffen.

Binnenkort zullen in de commissie en de gemeenteraad besprekingen aan de orde zijn over het opstellen van de nieuwe begroting 2022 en een sluitend meerjarenperspectief. Dan zal blijken hoe deze aanpak wordt ervaren.

Wij gaan ervanuit dat deze problematiek met voortvarendheid wordt aangepakt en zijn weerslag gaat vinden in de begrotingstukken voor 2022. De tijd dringt en problemen verleggen naar de toekomst is geen optie.