VVD Lisse - Plan voor terugdringen accommodaties

Vanuit de raad ligt er de opdracht het aantal maatschappelijke accommodaties terug te dringen. Kostenreductie is doelstelling. Het college komt eindelijk met een plan, maar is het voldoende?

De raad heeft in 2016 het college opgeroepen met een plan te komen het aantal maatschappelijke en culturele accommodaties terug te dringen. Het doel is door herindeling en samenvoeging te werken aan een betere bezetting, om zodoende overbodige accommodaties vrij te spelen. Doelstelling is een jaarlijkse besparing van minimaal € 500.000.

De eerste besparing van € 350.000 heeft het college op een andere wijze gevonden door in samenspraak het onderhoud aan de accommodaties door zelfwerkzaamheid bij sportverenigingen onder te brengen.

Hiermee zijn er echter geen accommodaties vrijgespeeld. Voor de resterende € 150.000 ligt er nu een plan. Maar het is nog slechts een richtinggevend plan en we zijn inmiddels al vijf jaar verder.

Er staan vijf accommodaties op de nominatie om te worden afgestoten of op een andere wijze te worden herbouwd. Meest opvallend hierbij is het afstoten van De Greef. Er is de afgelopen jaren door opknappen en een uitgebreider aanbod aan activiteiten tevergeefs gewerkt aan voldoende bezetting. Het gebouw zal worden afgebroken en de vrijkomende oppervlakte zal worden gebruikt in een nieuw te ontwikkelen plan voor de betreffende omgeving bij de Greveling. Voor het jongerenwerk wordt in de Poelpolder ruimte vrijgemaakt.

Ook het pand van Welkom aan de Bondstraat zal worden afgestoten. Omdat de dansmogelijkheden voor jong en oud hiermee fors minder worden, zien wij dit als een aderlating voor Lisse. Het zijn met name de coalitiepartijen geweest die bij motie hier de aanzet toe hebben gegeven. En dat terwijl het college ‘bewegen’ hoog in het vaandel draagt.

De vervanging van De Beukenhof staat niet in het rijtje. En dat terwijl de toekomst van deze accommodatie voor ouderen al sinds 2013 ter discussie staat. Wethouder Van der Zwet heeft op vragen van onze fractie in de commissievergadering gemeld dat vervanging van De Beukenhof kostenneutraal zal geschieden. En dat de besluitvorming over vervangende nieuwbouw in ieder geval nog deze raadsperiode zal gebeuren, dus voor maart 2022.

Het zou ook te gek voor woorden zijn wanneer De Beukenhof voor de derde achtereenvolgende keer thema zal worden tijdens de campagne voor de Gemeenteraadsverkiezingen.