VVD Hillegom - Energie Transitie; VVD Hillegom gaat voor zonnepanelen, geen zonnevelden!

In de commissievergadering van 10 maart werd in Hillegom de Energietransitie besproken. Het was een beladen onderwerp want onlangs sprak de wethouder (CDA) uit in de lokale krant wel wat te voelen voor zonnevelden of windturbines. Fractievoorzitter Louise Pijnacker sprak zich duidelijk uit in de commissievergadering; voor wat betreft VVD Hillegom geen zonnevelden of windturbines; “We zijn een Bollenstreek en geen Zonnestreek”!

Voor de VVD Hillegom is het uiteraard belangrijk dat we aan de slag gaan met de Klimaatdoelstellingen. Echter heeft onze Raad een hoge ambitie neergezet, energieneutraal in 2030! VVD Hillegom heeft al eerder vraagtekens gezet over de haalbaarheid van deze ambitie.

Energieopwekking langs infrastructuur worden we niet gelukkig van. De ruimte is al schaars en we hebben een woningbouwopgave en onze tuinbouw. Dit volzetten met windmolens of turbines is wat VVD Hillegom betreft uitgesloten.  Zoals gezegd willen we ervoor pleiten dat de daken worden voorzien van zonnepanelen. Als hiervoor extra geld voor nodig is in de vorm van een subsidie is de VVD bereidt hieraan mee te werken, maar met aangepaste ambitie.

In de commissie heeft VVD Hillegom al aangegeven niet akkoord te gaan met het voorstel zoals het die avond voorlag. Samen met andere partijen is er toegewerkt naar een amendement waarin ook werd opgenomen dat bebouwen van Hollande Weides en duurzame bloementuinen werden uitgesloten. Het amendement werd in de Raad van 25-3 aangenomen en zo sprak Louise Pijnacker deze keer uit; “Hillegom blijft een Bollenstreek”!

Het Haarlems Dagblad schreef er ook een artikel over, mocht je dat nog eens willen lezen kan dat via deze link (abonnement nodig).