VVD Hillegom - VVD Hillegom stemt tegen motie behoud “JAVA gebouw”

Op donderdag 25 maart 2021 bracht D66 een motie in om de gevel van het oude “JAVA gebouw” steentje voor steentje af te breken en later een keer weer op te bouwen. Onder het mom van het tegenhouden van sloop roerde veel historische verenigingen zich dat het eeuwig zonde is om dit pand te slopen.

De werkelijkheid is weerbarstiger. Het pand staat al jaren leeg, is geen visitekaartje voor de Hillegom en in zeer slechte staat.

Vorig jaar heeft de gemeenteraad besloten om dit pand aan te kopen. Door het pand te slopen kunnen er tijdelijke parkeerplaatsen worden gecreëerd. Deze parkeerplaatsen zijn nodig om de nieuwbouw van de leegstaande panden aan de Hoofdstraat te kunnen voltooien omdat er gewoonweg niet voldoende parkeergelegenheid is.

Dit betreft tijdelijk, na voltooien van de nieuwbouw kan deze grond ook worden bebouwd met een mooi appartementencomplex.

Bij de behandeling van deze motie hebben wij ons uitgesproken tegen de motie dus voor sloop. Sloop voor het grote geheel, een prachtig nieuwbouwproject die al veel te lang duurt.

Wanneer er in de afgelopen jaren een koper had gemeld dan hadden wij dit voorstel natuurlijk gesteund echter er kwam niemand, het was simpelweg te duur om het pand in oude staat te herbouwen.

Een meerderheid van de raad stemde tegen de motie van D66. Nu snel slopen en aan de gang met de nieuwbouw Hoofdstraat.