VVD Lisse - Armoedbeleid.

Armoedebeleid Lisse.

In de commissievergadering Maatschappij en Financiën is de voortgangsrapportage Armoedebeleid Lisse besproken. In het kader van “Iedereen doet mee” zijn onderwerpen ter uitvoering benoemd om ook daadwerkelijk te zorgen dat iedereen mee kan doen. In sommige uitvoeringsprogramma’s  zijn doelstellingen vaak wat algemeen gesteld of slecht meetbaar. Wij waren aangenaam verrast door deze voortgangsrapportage. Er is ter uitvoering van het beleid echt voortvarend te werk gegaan en er is al veel gebeurd.

Ik noem een aantal punten: De individuele inkomenstoeslag is ingevoerd; De stichting Leergeld is gestart; Schuldhulpmaatje Lisse is gestart; Lisse vroeg erop af is vorm gegeven (wettelijk verplichte vroegsignalering; en door de communicatiecampagne Kies een club samen met het Jeugdfonds Sport en cultuur is het aantal ingediende aanvragen groter geworden.

Met name de presentatie over de Stichting Leergeld sprak zeer aan. De Stichting is relatief onbekend in het Lissese. Maar in vele steden en dorpen is deze Stichting een begrip en zeer actief. En nu ook in Lisse dus. Zij verricht activiteiten op gebied van laaggeletterdheid, werken samen met de Voedselbank, pakken energiearmoede aan en nog veel meer.

Voorbeeld, als een kind via het Jeugdfonds sport en cultuur een abonnement krijgt op een sportvereniging dat kan het tenue aangevraagd worden via de Stichting Leergeld. De Stichting heeft ook afspraken hierover met de lokale detailhandel. Echt een mooi, laagdrempelig initiatief.

En ook voor 2022 ligt het ambitieniveau weer hoog. Er komen netwerkbijeenkomsten, de uitvoering van het Taalpact staat op de agenda en uiteraard de integratie van het beleid met andere onderwerpen op de Maatschappelijke agenda.

Deze voortgangsrapportage geeft ons het vertrouwen dat we er echt voor gaan zodat iedereen mee kan doen.