VVD Lisse - Onzeker financieel toekomstbeeld.

© de limburger

Onzeker financieel toekomstbeeld Lisse.

Voor 2022 presenteert het college met hulp van het rijk een sluitende begroting. Voor de volgende jaren ziet het er financieel onzeker uit. Het maken van keuzes is dan ook onvermijdelijk.

Fluctuaties en onzekerheden in de Algemene Uitkering van het rijk (de grootste inkomstenbron) maakt het lastig een structureel sluitende begroting te maken. Hier bovenop komt de vraag of er eindelijk voldoende geld komt voor Jeugdzorg. Ook leven er vragen hoeveel onze gemeente kan verwachten voor de bekostiging van ingrijpende maatregelen rondom Klimaatadaptatie en Duurzaamheid en de kosten van de invoering van de Omgevingswet.

Hoe dan ook de gemeente ontkomt er niet aan keuzes te maken over oplossingsrichtingen voor een verbeterde structurele meerjarenbegroting. De VVD-fractie dringt hier al geruime rijd op aan. Het had van kracht van het huidige college getuigd wanneer er met deze begroting een eerste voorzet voor de keuzes was meegeleverd. Maar helaas worden de keuzes doorgeschoven naar het nieuwe college.

Om voor een langere termijn structureel met grotere zekerheid en minder incidentele financiƫle zorg te kunnen besturen ligt er binnenkort de notitie Toekomstbestendig Begroten ter goedkeuring bij de gemeenteraad. Wij zijn van mening dat hiermee goede aanzetten voor begrotingsregels worden gedaan, die mogelijkheden bieden voor betere structurele sturing en beheersing. Maar het gaat in deze notitie vooral om de vorm en de wijze waarop de begroting in de toekomst wordt benaderd. Op korte termijn zien wij hierdoor de begroting van de gemeente niet verbeteren. Het blijft voorlopig even financieel krap en even onzeker.

Wij wensen het college succes in de laatste drie maanden.

Voor onze algemene beschouwing op de begroting ga naar algemene beschouwingen

Voor de reactie van het college op de beschouwingen ga naar reactie college