VVD Lisse - Geen steun voor onderdak jongeren.

Geen steun voor onderdak jongeren.

Is er binnenkort nog een uitgaansgelegenheid voor jongeren in het centrum? De VVD-fractie maakt zich daar zorgen over. Een door ons voordehand liggende oplossing met het vrijgekomen pand van ‘Welkom’ krijgt echter geen steun van het college en de raad.

Uitgaansgelegenheden als Basso/Haven4, De Greef en Danscentrum Welkom hebben hun deuren gesloten, dan wel zullen dit binnen afzienbare tijd doen. Het is daarnaast zo goed als zeker dat ook ‘De Gewoonste Zaak’ gaat sluiten.

Jongeren zijn voor hun ontwikkeling mede afhankelijk van plekken om elkaar te ontmoeten en te kunnen spreken. Deze lijken in Lisse geheel te verdwijnen. De VVD-fractie vindt het van belang jongeren niet afhankelijk te laten zijn van gewenste of ongewenste hangplekken op verschillende plekken in het dorp.

De afwezigheid van een uitgaanscentrum raakt ook het dorpssentiment in negatieve zin en zal door Lissers als een groot gebrek worden ervaren. Want het zijn ook locaties voor ontmoeting door andere doelgroepen tijdens bijvoorbeeld de Kermisweek, feesten en andere gelegenheden.

Wij vinden het een morele taak van de gemeente actief op zoek te gaan naar mogelijkheden voor tenminste één uitgaansgelegenheid in het centrum van Lisse en de mogelijkheden van exploitatie. Met het vrijgekomen pand van Welkom (eigendom van de gemeente) ligt er op dit moment tenminste één serieuze mogelijkheid hierin sturend op te treden.

Onze oproep in een motie dit nader te onderzoeken heeft echter geen gehoor gekregen bij het college en een overgrote meerderheid van de raad.

VVD-Lisse legt zich hier niet bij neer en heeft dit onderwerp tot een van zijn tien speerpunten voor de gemeenteraadsverkiezingen benoemd.