VVD Lisse - Een terugblik op 2022 door de fractievoorzitter.

Een terugblik op 2022 door de fractievoorzitter VVD Lisse.

2022 was in alle opzichten een bijzonder en bewogen jaar. Gestart met nog steeds de coronamaatregelen. Het spook was en is er nog steeds.

En of dit allemaal nog niet erg genoeg was viel in februari de agressor Rusland binnen in Oekraïne. Wat een verspilling van mensenlevens die nog steeds voortduurt. De stroom vluchtelingen was groot en ook in Lisse hadden we de opdracht deze mensen te huisvesten. Daar zijn we sterk in. De handen in elkaar slaan en de schouders er onder. Velen “wonen” nu bij Lowietje. Een onzekere toekomst voor deze mensen. Laten we hopen dat het verstand gaat zegevieren en dat deze ellende stopt.

In maart de gemeenteraadsverkiezingen. Onze campagne kende een nieuwe opzet. Tien benoemde lokale speerpunten met foto’s op locatie en verschillende flyers. We wilden ons op lokaal niveau onderscheiden van de landelijke politiek. De VVD had er zin in en juist door onze lokale insteek gingen we voor 4 zetels.

Dat de landelijke politiek meer invloed had dan we dachten zagen we echter aan de grote winsten van de lokale partijen. En ook in Lisse groeide de lokale partij naar 6 zetels.

Desondanks wel blij en trots met 3 zetels. En door het binnenhalen van veel stemmen door Lisanne Horstmann veranderde ook de samenstelling van de fractie. Dat betekende nl dat Wim Slootbeek geen zetel meer had. Dat was voor Wim een behoorlijke teleurstelling want zo kon hij ook geen fractievoorzitter meer zijn. Maar ook voor Martijn Tibboel en mij was het even schakelen. Ik was plotseling fractievoorzitter. Dit lag wel in de lijn der bedoelingen, maar nog niet op dit moment. Niets zo onvoorspelbaar als de politiek.

We hebben veel gesprekken gevoerd en de trein staat weer op de rails. Zeker met de hulp van onze steunfractie die nu bestaat uit Wim Slootbeek, Michel List, Susan Böfinger en Josita Litan.

Waar we superblij mee zijn is een eigen VVD wethouder. Riet Austie had de beste papieren. Yes, eindelijk weer een VVD wethouder. Een no nonsense type met grote verbindende kwaliteit. Zij is nu al bekend en duidelijk zichtbaar in het dorp.

Maar hoe gaan we nu regeren in Lisse. Er is gekozen voor een Raadsakkoord. Na vele sessies met flinke discussies ligt er een mooi stuk. In de samenwerkingsagenda staan de opdrachten aan het college waar overeenstemming op bereikt is. Daarnaast is er de ontwikkelagenda met die onderwerpen waar we het niet op voorhand al geheel met elkaar eens zijn. Bij deze items zullen we ons uiterste best doen om te laten zien waar de VVD voor staat. Vrijheid, ruimte bieden en zo min mogelijk regeltjes.

Door aan dit akkoord nieuwe vergaderspelregels te verbinden waardoor het proces soepeler en sneller kan verlopen hopen we meer tijd vrij te krijgen om deze te gebruiken om het contact met onze inwoners te intensiveren. Dat zal learning by doing worden maar het is zeker iets wat wij graag willen.

Ja, en dan de financiën van onze gemeente. Wethouder van der Zwet schetste een doemscenario voor 2026. We moeten bezuinigen. Dit kwam in alle Algemene Beschouwingen op de begroting als speerpunt naar voren. Hoe erg is het nu.

Er ligt in ieder geval een aantal bezuinigingsvoorstellen waar de Raad zich aan geconfirmeerd heeft. Bv op accommodaties en kritischer zijn naar de taken van de gemeenschappelijke regelingen. Wij zullen er zeker voor waken dat de bezuinigingen anders dan beoogd uitvallen en dat de tekorten allemaal worden doorberekend aan onze inwoners. Sommige partijen geven nl wel heel makkelijk geld uit. We kunnen de wethouder wel de opdracht geven leningen te verstrekken om verenigingsgebouwen te verduurzamen. Maar als er geen geld is, is het lastig leningen verstrekken. En zo zijn er meerdere voorbeelden waarvan wij denken dat de gevolgen niet goed overdacht worden. Er staat echt geen pot met geld onder het bureau van de wethouder. Voor ons betekent dit opletten, alarmfase ROOD.

Echt grote politieke issues zijn nog niet aan de orde geweest. De inkoop van de jeugdzorg wordt voortaan gedaan door de SOZ (service organisatie zorg) in plaats van door Holland Rijnland. Daar moet nog wel wat water door de Rijn wil dit een soepel proces worden. Verder is er de discussie over de voortzetting van de Economic Board. Echt tevreden was niemand met de resultaten tot nu toe. Met nieuw elan zal het vertrouwen terug moeten komen. Wij staan voor een goede samenwerking in de economische sector en uitbreiding van het toerisme. Dat is belangrijk voor onze ondernemers.

De door de oorlog ontstane energie armoede is iets wat velen van ons raakt. En voor sommige gezinnen is het echt niet op te brengen. Ism de ISD is al heel snel ondersteuning geboden. Ook voor die gezinnen die eigenlijk overal qua inkomen buiten de boot vallen. De ISD is een flexibele en proactief werkende organisatie. We zagen dit al bij het oppakken van de ondersteunende maatregelen in de corona crisis en ook nu weer.

Een teleurstelling voor ons was de verkoop van Welkom. We hebben er met alle mogelijke middelen op aangestuurd om dit prachtige gebouw te verkopen aan iemand die er een horecabestemming aan wilde geven. In het belang van onze jeugd maar ook voor onze totale gemeenschap. Helaas, niet gelukt.

Er zijn op het gebied van wonen veel overeenkomsten gesloten en er staan vele nieuwe projecten op stapel (oa Kruishoorn, Vuursteeglaan-Zuid en Geestwater). Is Lisse dan vol ??? Deze discussie is nog niet gevoerd maar gaat wel komen.

Kortom, alle voorbereidingen zijn getroffen om op een nieuwe, verfrissende manier te gaan besturen.  Als VVD zullen we ons uiterste best doen om de belangen van onze inwoners en ondernemers zo goed mogelijk te behartigen.

Namens het bestuur van de VVD en onze gehele (steun) fractie wens ik U allen een mooi 2023, waarin de wereld tot rust komt en we voor onze inwoners een mooi, betaalbaar Lisse kunnen behouden; een gemeente waar het goed vertoeven is.

De  fractievoorzitter,

Cobi van der Wiel