VVD Lisse - blijft kritisch op bouwvolume ‘De Greef’

VVD blijft kritisch op bouwvolume ‘De Greef’

De raadscommissie heeft het college woensdag kaders meegegeven voor de bouw van een appartementencomplex op de plaats van De Greef: ca. 40 woningen voor starters en jongeren met een maximale bouwhoogte van zes lagen. Het laten maken van enkele schetsontwerpen om de verbeelding van wat er kan komen helderder te maken. De financiële consequenties beter in beeld te brengen. En daarnaast inwoners zoveel mogelijk mee te nemen in de planvorming.

Maar voor het zover was heeft Martijn Tibboel stevige discussie gevoerd om de uitkomsten voor de VVD enigszins acceptabel te maken. We blijven moeite houden met het bouwvolume op deze laatste mooie groene plek in het centrum van Lisse.

Tibboel noemde in zijn beschouwing dat het niemand zal verbazen dat de VVD kritisch is op bouwen op deze plek. Daarbij is de VVD van mening dat het proces op onjuiste wijze is doorlopen. In december 2021 is de raad gevraagd in te stemmen met een gebouw van maximaal zeshoog. Ondertussen stellen we vast dat er niets is gebeurd op het gebied van participatie en ontbreekt nadere uitwerking en onderbouwing. Toch werd afgelopen woensdag aan de commissie gevraagd aan te geven of het vier, vijf of zeshoog moet worden.

Waarom nu een besluit nemen, aldus Tibboel, en de participatie aan de kant gooien. De VVD was nooit een groot voorstander van participatie, omdat het vaak teleurstelling met zich meebrengt. Maar als je als college en raad zegt dat jet het doet, dan MOET je het ook doen!

De VVD vraagt zich dan ook af, waarom nu een besluit nemen, zonder dat je weet waarover we het hebben. We praten over lagen, zonder dat we weten hoe hoog dat wordt in meters. Zonder dat we inzichtelijk hebben wat de impact is op de buurt. Zonder dat we weten hoe het er ongeveer uit komt te zien en hoe een gebouw kan worden geplaatst op deze groene en kwetsbare strook aan de Greveling. Zonder dat we weten wat de financiële consequenties zijn van keuzes, al dan niet met een groene gevel. En daarnaast hoe we het groen compenseren dat door deze massale bouw wordt opgeofferd.

Martijn Tibboel heeft opgeroepen niet dezelfde fout te maken als bij het naastgelegen ELKA-complex, door in een vroeg stadium ergens definitief voor te kiezen. Kom eerst met schetsontwerpen en laat de buren meedenken. We staan in het participatietraject aan het begin, bij de beeldvormende fase. We hebben met elkaar echter geen enkel beeld bij consequenties van keuzes die nu gemaakt kunnen worden.

Maar zoals gezegd, de genoemde kaders voor het project ‘De Greef’ zijn aan het college meegegeven en de VVD-fractie blijft scherp op de vervolgstappen. Wordt vervolgd.